انواع کودکان از نظر شخصیت

شخصیت

انواع کودکان از نظر شخصیت

بدون شک توجه به نوع شخصیت کودک نقش موثری در چگونگی برقراری ارتباط میان والدین و کودک دارد که این قضیه می‌تواند در آینده او بسیار تاثیرگذار باشد. 

تمامی کودکان در زمان تولد بر اساس محتوای ژنتیکی شان و اثرات دوران حاملگی مادر ، دارای یک سری ویژگی‌های خلق و خویی هستند . که می‌توان اکثر آنها را در یکی از سه دسته‌ی محتاط ، سخت و آسان قرار دارد . این ویژگی ها معمولا از همان ماه اول قابل شناسایی هستند.

کودکان محتاط ( دیرجوش )

این نوع کودکان اغلب در مجامع و زمین های بازی و پارک ها ، تمایلی به دور شدن از والدین خود ندارند. لباس های قدیمی و راحت را به لباس های نو ترجیح می‌دهند. در کنار افراد آشنا راحت هستند ولی در مقابل افراد غریبه خیر. از این رو اغلب خجالتی و کم رو به نظر می‌رسند. در هنگام بازی با هم سن و سالان بیشتر تماشاچی و نظاره گر هستند تا اینکه خود بازیگر باشند

معمولا با تغییرات راحت نبوده و دیر به آنها عادت می‌کنند. اکثر این گروه از کودکان نیازمند یک مکان آرام و بی سر و صدا هستند و شلوغی بیش از حد آنها را آزرده می‌کند. معمولا در غذا خوردن حساسیت بسیار از خود نشان می‌دهند و هر غذایی را به راحتی نمی‌خورند. معمولا خواب های ترسناک و آزاردهنده زیاد می‌بینند و خواب راحتی ندارند. نسبت به انتقادات و نکوهش از جانب والدین و یا هر فرد دیگری واکنش نشان می‌دهند و حساسیت بسیار دارند. 

کودکان سخت ( پر انرژی و شلوغ )

دومین گروه از نوع شخصیت کودکان ، کودکان پر جنب و جوش و یا به اضطلاح سخت هستند. این نوع از کودکان فعالیت زیادی دارند و به اصطلاح شخصیتی برونگرا دارند. این کودکان بسیار پر جنب و جوش ، حساس ، بیقرار و بازیگوش هستند.

این کودکان دلشان می‌خواهد همه چیز را کشف کنند و مدام در حال بازی و شیطنت هستند. بهترین نوع مدیریت این نوع از کودکان ، همراهی کردن آنها در بازی و کنار آنها بودن است.

کودکان آسان ( خونگرم )

گروه سوم از نوع شخصیت کودکان، کودکان خونگرم و آرام و یا به اصطلاح آسان هستند. آنها بچه هایی آرام و آسان گیر بوده و انعطاف زیادی در فعالیت های روزانه از قبیل خوردن و خوابیدن و … دارند. و با دیگران و شرایط جدید و تغییرات بسیار راحت تر از دیگر کودکان کنار می‌آیند و در کل رفتار مهربانانه تر و انعطاف پذیر تری نسبت به دیگر کودکان دارند. از آنجا که این نوع از کودکان انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند لذا شرایط محیطی و خانوادگی این کودکان نقش بسزایی در تعیین مسیر آینده آنها دارد.

 

بدون نظر!

نظر خود را به اشتراک بگزارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.