تاثیر نقاشی بر کودکان

نقاشی

نقاشی کشیدن چگونه بر روان کودکان اثر می گذارد؟

نقاشی کشیدن فضایی برای برقراری ارتباط درون کودک می باشد. کودکان دنیای ذهنی خود و تصویر ذهنی خود را از واقعیت هایی می بینند شروع به کشیدن می کند و به همین دلیل نقاشی کودکان با بزرگسالان متفاوت است.

کودکان به صورت ذاتی هر فرکانسی که از بیرون دریافت می کنند به شکل بازی و نقاشی و کار های دستی با استفاده از تخیل خود باز تولید می کنند.

مثلا یک دختر کوچک صحبت های مادرش را برای عروسکش بازگو می کند افکار و تخیلات و نگرانی های خود را با کشیدن تصویر آن و بازی از خود بروز می دهد و به گونه ای ذهنش را تخلیه می کند در روانشناسی اصطلاحا به به آن فنگ شویی می گویند که این کار تضمین کننده سلامت روان کودک می باشد.

از بین فعالیت های کودکان نقاشی کشیدن از اهمیت بالایی برخودار است. چون کاملا از درون کودک نشات می گیرد. والدین و مربیان نباید نا آگاهانه در کار کودکان دخالت  یا او را تصحیح کنند در عوض از او بخواهند که توضیح دهند چه فکری پشت هر خط و ترکیب رنگی  استفاده شده است تا بتواند به شخصیت دورنی کودک پی ببرند.

در ابتدا با بازی شروع می کند به خط خطی کردن می پردازد مرحله یک پله بالا تر از صرفا بازی کردن است.کم کم با رشد کودک خط خطی کردن از حالت خود خارج و پیشرفت می کند دیگر نقاشی ها وسیله بازی و لذت نیست و کودک با کشیدن تصاویر به زبان خود به طور ناخودآگاه مسائل و خواسته هایش را بیان می کند.

کشیدن تصاویر هر کودک بسیار باهم متفاوت و بیانگر احساسات و افکار درونی هر کودک است . برای تحلیل باید به صورت مستمر و پی در پی  کودک را تحت نظر داشت تا به جنبه های درونی کودکان پی برد.در نقاشی کشیدن هر شکل و یا نماد نشانگر یک شخص، یک احساس یا ویژگی روحی خاص  باشد.

مزیت های مهم نقاشی کشیدن کودکان

۱- راهی خوب برای آرامش و رها شدن از استرس و کاهش تنش هاست.

۲- فرصتی جهت پروزش خلاقیت

۳- یادگیری رنگ ها، اشکال هندسی و ترکیب رنگ ها

۴- اجازه تفکر خلاق و آزادانه در محیطی امن را فراهم میکند.

۵- فعالیت همزمان  نیم کره چپ مغز و نیم کره راست مغز. هماهنگی و فعالیت ۲ نیم کره اهمیت زیادی در قدرت حل مسائل پیچیده دارد.

۶- کمک به تقویت ماهیچه دستان کودکان و کمک به مهارت نوشتن کودکان

۷-کمک به هماهنگی چشم و دست به صورت همزمان

 

 

بدون نظر!

نظر خود را به اشتراک بگزارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.