معضل چاقی در دوران کودکی و خطرات آن

چاقی

معضل چاقی در دوران کودکی و خطرات آن

چاقی به معنای افزایش توده چربی های بدن است. بر اساس پژوهش های انجام شده در حوزه سلامت، کودکانی که شاخص توده بدنی آنها ( BMI ، نسبت وزن به قد ) بالاتر از ۹۵ است ( بر اساس جنس و سن ) چاق و آنهایی که BMI بین ۸۵ تا ۹۵ دارند ، در معرض چاقی هستند. شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان در دهه گذشته افزایش زیادی داشته که علل این افزایش شیوع مواردی مانند افزایش کالری دریافتی و چربی غذاهای مصرفی ، افزایش مصرف غذاهای آماده و نوشابه های شیرین ، افزایش صرف وقت برای مشاهده تلویزیون و بازیهای کامپیوتری ، کاهش فعالیت فیزیکی ، افزایش مصرف میان وعده ها هنگام تماشای تلویزیون ، افزایش تبلیغات تلویزیونی در مورد غذاهای آماده ، عدم امکانات برای فعالیت فیزیکی و بازی کودکان در بیرون از منزل و مدرسه بوده است.

چاقی در دوران کودکی یکی از مهم ترین مسائل پزشکی و بهداشتی است و تاثیر زیادی بر روی زندگی کودک دارد و خطر ابتلا به بیماری های خطرناکی از جمله آسم و بیماری های قلبی را در او افزایش می‌دهد.

علل چاقی کودکان ، ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است و از آن جمله می‌توان به افزایش کالری دریافتی ، بیماری های غددی ، ژنتیک ، کروموزمی و مصرف دارو ها اشاره کرد. نتایج مطالعه ای در اسپانیا نشان می‌دهد که میزان فعالیت فیزیکی ، فاکتورهای وراثتی و مدت تماشای تلویزیون از جمله عوامل تاثیرگذار هستند. در این تحقیق تغذیه با شیر مادر ، وزن زمان تولد و زمان مصرف شده برای خواب تاثیری در بروز چاقی کودکان مورد مطالعه نداشته است . در کودکان چاق با افزایش دریافت کالری سرعت رشد افزایش یافته و سن استخوانی کمی پیشرفته است و اغلب سابقه فامیلی افزایش وزن وجود دارد.

با توجه به اهمیت سلامت کودک و تاثیری که بر زندگی بزرگسالی او می‌گذارد، والدین میبایست ، تا حد امکان پارامترهای موثر در بروز چاقی را کنترل نمایند تا سلامت کودک در این مورد تضمین شود.

 

 

 

بدون نظر!

نظر خود را به اشتراک بگزارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.