بازی بولینگ را قورت بِده!

بی‌شک، امروزه نام بازی بولینگ برای همگان آشناست و اکثریت این بازی را به صورت سرگرمی و یا در قالب یک رشته ورزشی به صورت حرفه‌ای دنبال می کنند اما در این بین کمتر کسی پیدا می‌شود که از نحوه‌ی درست بازی و قوانین آن به‌طور کامل اطلاع داشته باشد.

در این مقاله سعی داریم؛ شما را با اصطلاحات و رموز کاربردی بازی بولینگ آشنا کنیم تا در پایان مقاله تبدیل به یک بولینگ‌باز حرفه‌ای شوید.

با ما همراه باشید.

 

بازی بولینگ

خرید آنلاین بلیط شهربازی ژوپیتر

بازی بولینگ 

بولینگ یک بازی مهیج  با سبک و سیاق ورزشی که از تمامی رده‌های سنی مخاطب خاص خود را دارد. این بازی به‌صورت انفرادی و گروهی قابل انجام است و علاوه بر اینکه یک سرگرمی با هزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود؛ تاثیر به‌سزایی هم در رفع استرس، افزایش تمرکز، بهبود جریان خون، کاهش کلسترول و بیماری‌های قلبی دارد.

پین های چوبی در بازی بولینگ

تاریخچه بازی بولینگ

بازی بولینگ یکی از کهن‌ترین بازی‌هایی است که تا به امروز افراد زیادی را از سراسر جهان مجذوب خود کرده است. قدمت این بازی به ۵۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. سفر طولانی بولینگ از کشور مصر آغاز و در آن زمان، به‌صورت پرتاب سنگی گرد از بین سه قطعه سنگ مرمر به سوی ۹ سنگ گنبدی شکل انجام می‌گرفت.

اگر بخواهیم به بررسی تاریخچه بازی بولینگ، درگذشته‌های خیلی دورتر بپردازیم؛ به مواردی برمیخوریم که شباهت‌های زیادی به بازی بولینگ داشته‌اند. در ادامه دو مورد را باهم بررسی خواهیم نمود:

  • لژیونرهای روم در ۲۰۰۰ سال پیش بازی را ابداع کرده بودند که در آن بازیکن باید اجسام سنگی را هدف گرفته  و بر روی زمین می‌انداخت.
  • در مراسم های مذهبی کشور آلمان که حدود ۴۰۰ سال پیش برگزار می‌شد؛ اعتقاد داشتند با حرکت دادن قطعه سنگ های مخصوص مورد لطف و عنایت پروردگار قرار گرفته و آمرزیده می‌شوند.

 جالب است که بدانید؛ اصل اول بازی بولینگ یعنی همان رعایت فاصله ۶۰ پائی، از کشور دانمارک نشات می‌گیرد. افراد سنگ‌هایی را به شکل توپ از فاصله ۶۰ پائی (حدود ۲۰متر) به سمت هدف‌هایی از جنس سنگ پرتاب می‌کردند.

این بازی ورزشی با تاسیس «انجمن ملی بولینگ» در شهر باوری (Baveri) آمریکا، در قرن ۱۹ میلادی به شهرت و محبوبیت زیادی رسید و به دنبال آن مسابقات بولینگ در قاره اروپا و برخی از کشورهای اسکاندیناوی به‌رسمیت شناخته شد. چندی بعد نویسنده‌ای به نام « واشنگتن ایرویک» در سال ۱۸۱۸ با نگارش کتاب «به سوی هدف» به شناخت جدیدی از پین‌های ساخته شده توسط آمریکا دست‌ یافت که باعث شد این ورزش به سمت کشور آمریکا کشیده شود.

در زمان حضور اروپایی‌ها در قاره‌ی آمریکا، بولینگ طرفداران زیادی پیدا کرد ولی همچنان قواعد مشخصی برای انجام این بازی وجود نداشت تا اینکه قهارترین بولینگ بازان آمریکایی در قرن نوزدهم تصمیم به وضع قوانین معینی گرفتند و کنگره بولینگ بازان آمریکایی را در سال ۱۸۹۵ تشکیل دادند.

پرتاب در بازی بولینگ

بیشتر بخوانید: بازی بیت سیبر (Beat Saber)

چطور بولینگ بازی کنیم؟

به طور خلاصه نحوه انجام بازی بولینگ را می‌توان این گونه شرح داد که :

  • ابتدا شما در مسیر ورودی بازی، پشت خط (خط مرزی شروع) بایستید.
  • توپ بولینگ را از روی ریل برگشت بلند کرده و کمی بازو خود را خم کنید.
  • با یک نشانه‌گیری درست توپ را به سمت ۱۰ عدد پین مقابل‌تان پرتاب کنید. (سعی کنید تعداد پین های بیشتری را بر روی زمین بیاندازید تا امتیاز بالاتری به‌دست آورید.)

اگرقصد دارید برای اولین بار بازی بولینگ را امتحان کنید؛ شاید در نگاه اول، به نظرتان ساده برسد اما توجه داشته باشید که در این بازی باید ۴ اصل مهم را رعایت کنید تا به بهترین شکل ممکن بازی خود را پیش ببرید.

 چهار اصل مهم در بازی بولینگ

۱-هدف گیری دقیق

هدف گیری، مهم‌ترین اصل در انجام بازی بولینگ است. اگر هدف‌گیری درستی نداشته باشید؛ توپ از لاین اصلی بازی خارج شده و در نهایت به پین‌ها برخورد نخواهد کرد.

۲-زمان بندی مناسب پرتاب

به‌یاد داشته باشید هنگامی که در مسیر ورودی بازی قرار گرفته و آماده برای شروع بازی هستید؛ زمان مناسبی را برای پرتاب توپ درنظر گرفته و با انجام حرکاتی مخصوص، توپ را به سمت پین ها پرتاب کنید .

۳-حفظ تعادل بدنی

در بازی بولینگ، باید بتوانید تعادل بدنی خود را حفظ کنید تا هنگام پرتاب توپ به‌یکباره دچار آسیب‌دیدگی نشوید.

مواردی که با از دست دادن تعادل بدنی‌تان با آن مواجه خواهید شد:

  • انرژیی که برای تنظیم مجدد تعادل بدن در بازی به‌هدر می‌رود؛ باعث شده که انرژی لازم به توپ انتقال داده نشود.
  • هماهنگی حرکات پاندولی از طریق قدم‌هایتان است، سعی کنید تا آخرین لحظه‌ای که توپ بولینگ را رها می‌کنید؛ حرکات‌تان در یک جهت باشند در غیر این‌صورت اگر بخواهید مجدد برای حفظ تعادل اقدام کنید؛ زمان مناسب را جهت پرتاب توپ در موعد مقرر از دست خواهید داد.
  • عدم تعادل در هنگام پرتاب توپ باعث خارج شدن توپ از مسیر اصلی می‌گردد.

بنابراین با این حساب، رمز موفقیت در هماهنگی حرکات قبل از رها کردن توپ، نحوه صحیح پرتاب آن و از بین بردن عدم تعادل بدنی‌تان است و از آن جایی که مغز انسان بخودی خود برای برقراری تعادل طراحی شده است؛ لازم نیست به هر قدمی که بر می دارید فکر کنید.

حفظ تعادل بدنی در بازی بولینگ

۴-نکات مربوط به استایل شروع؛ قدم ها و پرتاب

مهم‌ترین نکته برای داشتن یک استایل عالی، پیدا کردن نقطه‌‌ی مناسبی است که قصد دارید از آن محل پرتاب خود را انجام دهید. بعد از انتخاب بهترین مکان،توپ بولینگ را از روی ریل برگشت بلند کرده و آن را تا امتداد آرنج بالا ببرید. دقت کنید که توپ و مچ دست هر دو در امتداد شانه راست شما قرار گرفته باشند.

درحالیکه وزن بدن را به‌طور مساوی روی دوپا تقسیم می‌کنید؛ بدن‌تان را تا زمانی‌که فشاری بر روی پهلو چپ احساس نکرده‌اید به سمت جلو ببرید سپس برای انتقال وزن بدن به پای راست، پاشنه پای راست را طوری قرار دهید که با زمین تماس داشته باشد.

 پس از قرارگیری در محل مناسبی که برای استایل شروع انتخاب کردید، حرکت خود را با پای راست آغاز کرده و بعد از آن، با پای چپ قدم دوم را بردارید. قدم سوم را دوباره با پای راست بردارید.درواقع تنها تفاوت در راه رفتن معمولی با این قدم‌ها این است که در بولینگ هر قدم بلندتر از قدم قبل است یعنی اولین قدم معمولی ، دومین قدم کمی بلندتر و قدم سوم تقریبا  همانند پریدن است.

حرکات شما باید کاملا طبیعی و با یک سرعت معمولی انجام گیرد. لیز خوردن در بازی که آخرین قدم در مسیر ورودی محسوب می‌‌شود؛ تاثیری در طولانی شدن مسیر و کشیده شدن بدن به سمت عقب نخواهد داشت.

به یاد داشته باشید زمانی می‌توانید مرحله لیز خوردن را آغاز کنید که پای چپ از کنار پای راست‌تان عبور کرده باشد و وزن خود را از پای راست به پای چپ انتقال داده باشید. این وزن ابتدا باید به پنجه ها ، بعد به توپ و توسط توپ به پا و دوباره به توپ و پاشنه‌ی پای چپ منتقل شود.

بیشتر بخوانید: هاف لایف الیکس (half life alyx)؛ جدیدترین بازی اکشن سال ۲۰۲۰

تجهیزات و ابزار لازم برای بازی بولینگ

تا به اینجا که با کلیت بازی بولینگ آشنا شدید؛  باید بدانید که تنها یادگیری قوانین آن کافی نیست و بخش مهم دیگری، یعنی تجهیزات و وسایل موردنیاز و کاربردی بولینگ، از مواردی هستند که هرگز نباید از یادگیری آن غافل شوید.

توپ بولینگ

توپ بازی بولینگ

توپ‌های بولینگ برخلاف شکل ظاهری فریبنده و رنگی رنگی، بسیار سنگین هستند بنابراین هرگز با دست آسیب دیده سراغ این بازی نروید. وزن توپ‌های بولینگ به پوند محاسبه می‌شوندکه از ۶ پوند تا ۱۶ پوند را شامل می‌شوند. هر پوند حدود ۴۵۰ گرم می‌باشد که در نهایت حتی وزن سبک ترین توپ بولینگ ، به دو کیلو و هفتصد گرم می‌رسد.

 وزن توپی که انتخاب می‌کنید، باید با قدرت بدنی‌تان هماهنگ و اندازه سوراخ های روی توپ هم، متناسب با سایز انگشتان‌تان انتخاب شود. جنس لایه رویی توپ‌ها از پلی اتیلن است و در مرکز آن یک فرم استوانه‌ای از گچ وجود دارد که به چرخش و جهت‌دهی توپ کمک می‌کند. توپ هایی که برای مسابقات بولینگ حرفه‌ای استفاده می‌شوند با توپ‌های معمولی متفاوت اند و قیمت آنها به ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد. قیمت توپ‌های معمولی که به صورت تفریحی استفاده می‌شوند،حدود ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان است و«هاوس بال» نام دارند.

کفش بولینگ

کفش بولینگ

در بازی بولینگ، به دو دلیل اساسی از کفش‌های مخصوص بولینگ استفاده می‌شود. دلیل اول سُر نخوردن کفش‌های معمولی روی مسیر و دلیل دوم کثیف شدن و از بین رفتن کیفیت سطح زمین با کفش‌های معمولی است.کفش‌‌‌‌‌های مخصوص بازی بولینگ براساس چپ دست یا راست بودن در زیر یک لنگه، یک کفی مخصوص دارند که به لیزخوردن و پرتاب درست کمک زیادی می‌کند.

کفش‌های بازیکنان حرفه‌ای بولینگ، قابلیت تعویض کفی‌های قدیمی و نصب کفی جدید را دارند. این کفش‌های خارق العاده حدود هشتاد تا سیصد هزارتومان قیمت دارند.

پین های بازی بولینگ

پین بولینگ

پین‌ها، همان هدف‌های چوبی هستند که در انتهای لاین بازی به‌صورت مثلثی، با فاصله بیست سانتی‌متری در کنارهم قرار گرفته‌اند در گذشته جنس پین‌ها یا همان ده هدف چوبی همانطور که از نامش هم مشخص است تمام چوب بوده است، اما چون اکثر پین‌ها به دلیل ضربه محکمی که به آنها برخورد می‌کرد؛ شکسته و خرد می‌شدند بعدها برای مقاومت بیشتر، لایه ای از فایبرگلس را بر روی آنها تعبیه کردند‌.

پین‌های ده عددی به صورت منظم در چهار ردیف کنار یکدیگر قرار می‌گیرند:

ردیف اول: یک پین

ردیف دوم: دو پین

ردیف سوم: سه پین

ردیف چهارم: چهار پین

قسمت میانی لاین تا یک سوم انتهایی را، روغن می زنند تا توپ به راحتی سُر بخورد. دو قسمت کناری لاین را کاتر یا اصطلاحا جوب می‌گویند که اگر توپ‌تان وارد آن شود از قسمت اصلی خارج شده و دیگر به پین‌ها برخورد نمی‌کند.

 بهتر است بدانید؛ فلش هایی بر کف زمین وجود دارند که هدف گیری را برای شما  بسیار آسان میکند.

مانیتور

مانیتورها برای محاسبه  و نمایش امتیازی است  که از ضربه زدن به پین‌ها کسب می‌کنید. برای انجام این کار دو دوربین در بالای هر لاین ۴نفره نصب شده‌اند.

مانیتور بازی بولینگ

تیبل

تیبل دستگاهی کارامدی است،که کارهای زیادی را انجام می‌دهد از جمع کردن پین ‌های ریخته شده روی زمین و ارائه یک ست جدید از پین‌ ها و بازگردانی توپ ها گرفته ،تا قابلیت خشک کردن دست  افرادی که موقع بازی عرق می‌کنند.همچنین پشتیبانی فنی سالن‌های بولینگ ؛ به طور مداوم نحو عملکرد تیبل را بررسی و رصد می‌کنند 

لاین

لاین ،به مسیر صافی گفته می‌شود که توپ بولینگ روی آن مسیرحرکت می‌کند؛ و پین‌ها در انتها آن قرار گرفته‌اند .قسمت‌‌های چوبی هم  به نام (گاتر) در دو طرف این مسیر وجود دارند که اگر توپی  وارد این قسمت‌ها شده و به پین‌ها برخورد نکند امتیازی به بازیکن تعلق نمی‌گیرد.

لاین بازی بولینگ

اپروچ و خط مرزی شروع

اپروچ محوطه‌ای ۵/۴ متری است که شما در آنجا می‌ایستید و توپ را پرتاب می‌کنید. سطح اپروچ برخلاف سطح لاین، لیز و روغن کاری شده نیست. خط مرزی شروع که به رنگ مشکی به چشم می‌خورد، جداکننده محوطه اپروچ از محوطه لاین است و بازیکن باید دقت کند که پایش از این خط عبور نکند چون هم خیلی لیز و هم عبور از آن، در قوانین بولینگ خطا محسوب می‌شود.

خرید آنلاین بلیط شهربازی ژوپیتر

وسایل و تجهیزات بازیکنان حرفه‌ای‌ در بازی بولینگ

دستگاه توپ سوراخ کن

این دستگاه مخصوص بازیکنان حرفه‌ای در رشته ورزشی بولینگ است. توپ‌هایی که افراد حرفه‌ای خریداری می‌کنند؛ هیچ سوراخی بر روی آنها وجود نداشته و بازیکنان با استفاده از این دستگاه می‌توانند سه سوراخ به‌اندازه انگشت شصت و دو انگشت میانی روی آن ایجاد کنند.

ساک توپ بولینگ

 ساک بازی بولینگ

ساک ورزشی نیز بیشتر به درد بازیکنان حرفه‌ای می‌خورد که هر نفر، با توجه به بودجه و سلیقه‌اش برای آن هزینه می‌کند.

 کیسه توپ

 بازیکنانی که توپ مخصوص برای خود دارند با استفاده از کیسه‌ی توپ، به‌راحتی می‌توانند بدون نیاز به ساک‌های بزرگ،توپ خود را حمل کنند.

 کلودیوم

 همانطور که می‌دانید؛ بازی بولینگ ورزشی است که با دست انجام می‌شود و ممکن است آسیب های زیادی را به انگشتان وارد کند بنابراین افرادی که به‌صورت حرفه‌ای‌تر این بازی را دنبال می‌کنند؛ به‌مرور زمان فرم سه انگشت آنها از حالت طبیعی خود خارج شده و ممکن است حتی در هنگام بازی، انگشت‌شان دچار زخم شود. پس برای اینکه این زخم‌ها باعث متوقف شدن بازی آنها نشود؛ مایعی به نام «کلودیوم» را روی زخم مالیده و رویش را با باند می‌پوشانند.

قرار گیری انگشتان در توپ بولینگ 

نحوه امتیازگیری در بازی بولینگ

 در هر بازی ، هر بازیکن ده فریم را بازی می‌کند. هر فریم دو ضربه دارد (به جز فریم ۱۰ که در حالتی خاص سه ضربه دارد) و بازیکن سعی می‌کند که در هر ضربه همه پین‌ها را با توپ بزند.

اولین ضربه و امتیاز STRIKE 

دستگاه مکانیکی قرار دهنده پین‌ها در ابتدای  هر فریم، ده پین را در محل‌های خود قرار می‌دهد. اگر بازیکن بتواند در پرتاب اول توپ خود، همه ده پین را بیاندازد، فریم کامل می‌شود و امتیاز دو ضربه بعدی با این ضربه که خود ۱۰ امتیاز دارد جمع می‌شود. در سیستم‌های امتیاز دهی یا بر روی کاغذ این ضربه با علامت X نشان داده می‌شود که به این ضربه (استراک) می‌گویند.

 دومین ضربه و امتیاز SPARE

  اگر بازیکن نتواند در ضربه اول همه پین‌ها را بزند، دستگاه پین‌های موجود را از روی خط بلند می‌کند و سپس گارد دستگاه پین‌های افتاده را جمع کرده و سپس دستگاه پین‌ها را دوباره روی خط قرار می‌دهد و بازیکن سعی می‌کند با پرتاب دوم توپ، پین‌های موجود را بزند که اگر موفق شود و در این ضربه همه پین‌ها را بیاندازد فقط امتیاز ضربه بعدی او با این فریم که خود ۱۰ امتیاز دارد جمع می‌شود. در سیستم‌های امتیاز دهی یا بر روی کاغذ این ضربه با علامت / نشان داده می‌شود و به این ضربه (اسپیر)می‌گویند.

 ضربه MISS 

اگر بازیکن نتواند در ضربه خود هیچ پینی را بیاندازد ضربه او ازدست رفته یا Miss تلقی می‌شود. در سیستم‌های امتیاز دهی یا روی کاغذ این ضربه با علامت نشان داده می‌شود.

 فریم ۱۰

فریم ۱۰ می‌تواند ۳ ضربه‌ای باشد؛ به این دلیل که اگر بازیکن در ضربه اول خود Strike کند دو ضربه بعدی دیگر نیز وجود داشته باشد که با آن جمع شود و امتیازات محاسبه شود و همچنین اگر بازیکن در ضربه دوم خود Spare کند ضربه بعدی وجود داشته باشد که با آن جمع شود پس بازیکن در این فریم فقط در صورتی می‌تواند سه ضربه داشته باشد که یا در ضربه اول خود Strike کند یا در ضربه دوم خود Spare کند در غیر این صورت این فریم مانند همه فریم‌ها دو ضربه بیشتر نخواهد داشت.

ضربه اسپلیت split

اگر بازیکن در ضربه اول خود پین ها را طوری بیاندازد که بین پین‌های باقی‌مانده فضایی ایجاد شود که توپ بدون برخورد با آن‌ها از میان آن‌ها بگذرد حالت Split ایجاد می‌شود. در این حالت انداختن همه پین‌ها در ضربه دوم بسیار سخت شده و نیاز به تمرین زیادی دارد. البته انداختن پین‌ها در حالت Split هیچ امتیاز یا جایزه ویژه‌ای ندارد.

سیستم‌های امتیازدهی بازی بولینگ

سیستم‌های امتیازدهی جهانی

به طور کلی دو نوع از این دستگاه‌های مکانیکی وجود دارند که یک نوع آن دارای میکروسوئیچ هستند و امتیازها توسط آن سوئیچ‌ها محاسبه می‌شود و به سیستم امتیازدهی ارسال می‌گردد. مانند دستگاه‌های شرکت  Brunswickولی در نوع دیگر از این دستگاه‌های مکانیکی امتیازدهی به کمک دوربین و توسط نرم‌افزار انجام می‌شود مانند دستگاه‌های شرکت AMF و VIA بدین صورت که حدود ۳ ثانیه پس از عبور توپ از جلوی سنسور توپ و بعد از پایین آمدن گارد محافظ، عکسی توسط دوربین گرفته می‌شود و به کمک تکنیک‌های پردازش تصویر، تعداد پین‌های ریخته شده شمارش می‌شود.

سیستم‌های امتیازدهی ایرانی 

تا قبل از سال ۱۳۹۳ تمامی سیستم‌های امتیازدهی این ورزش در خارج از کشور تولید و توسط شرکت‌های خارجی نصب و راه‌اندازی می‌شد ولی در این سال با ساخت اولین سیستم ایرانی، نصب و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز آن در داخل ایران به‌صورت کامل این دستگاه‌ها بومی‌سازی شد و این سیستم‌ها نه‌تنها از سیستم‌های خارجی مشابه کمبودی ندارند بلکه در پاره‌ای از موارد، برتری نیز دارند. این سیستم اولین‌بار در بولینگ بوستان اهواز راه‌اندازی و به مرحله بهره برداری رسید.

کجا بولینگ بازی کنیم؟

در تهران، مجموعه‌ها و سالن ‌های بولینگ بیشماری هستند که می‌توانید این بازی هیجان انگیز را به همراه دوستان‌تان انجام دهید. شهربازی ژوپیتر نیز دارای دستگاه مینی بولینگ است که قطعا لحظات بسیار شاد به همراه تجربه‌ای فوق العاده را از این بازی برای شما و عزیزانتان رقم خواهد زد.

مینی بولینگ شهربازی ژوپیتر

در سرزمین بازی کورش شما می‌توانید در کنار این بازی، دستگاه‌‌های ورزشی و جذاب دیگری را  همانند: فوتبال دستی، دارت، بسکتبال، ایرهاکی و… را امتحان و نهایت لذت را ببرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون نظر!

نظر خود را به اشتراک بگزارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.