کرونا در کودکان؛ آنچه که والدین باید بدانند!

کرونا در کودکان

COVID-19 (کووید-۱۹) بیماری جدید ناشی از کرونا ویروس است که «CO» علامت اختصاری کرونا، «VI» نشان‌دهنده ویروس و «D» هم به بیماری (در انگلیسی) اشاره می‌کند. یک ویروس جدید از خانواده ویروس‌هایی که سندروم شدید تنفسی حاد (SARS) و برخی از انواع سرماخوردگی را ایجاد می‌کنند؛ به‌شمار می‌رود. COVID-19 در ابتدا با نام کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ (nCOV- 2019) شناخته شد.

این ویروس از طریق تماس مستقیم با فردِ آلوده به‌واسطه قطره‌های تنفسی از طریق سرفه، عطسه و یا لمس سطوح آلوده می‌تواند؛ افراد را مبتلا کند. رعایت نکات پیشگیرانه درخصوص جلوگیری از ابتلا  به آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار است . از معضلات ویروس COVID-19 این است که می تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند؛ از طرفی با یک ضدعفونی ساده ازبین می رود.

تب، سرفه و تنگی نفس از علائم این بیماری بوده و در حالت‌های حادتر، عفونت می‌تواند باعث ذات‌الریه یا مشکلات تنفسی شود و در موارد نادر، منجر به مرگ شود. از آن‌جایی که علائم COVID-19  بسیار نزدیک به آنفولانزا یا سرما‌خوردگی است بنابراین جهت تایید بیماری کرونا انجام آزمایش‌های مربوط به آن ضروری است.

دانشمندان هنوز در مورد ویروس کرونا که منجر به کشته شدن بیش از ۵ هزار نفر شده و بیش از ۱۳۶۰۰۰ نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده، در حال تحقیق هستند و هر روز موارد جدیدی را می‌آموزند. در این میان یکی از بزرگترین اسرار این است: «چرا تعداد کمی از کودکان بیمار شده‌اند.»

در این پست قصد داریم به بررسی تحقیقاتی که در زمینه کرونا در کودکان انجام شده، بپردازیم.

ویروس کرونا در کودکان چه تاثیراتی دارد؟

به گزارش موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران، با توجه به پژوهش‌های انجام شده بر روی ۴۴ هزار مورد تایید شده در چین، تنها ۴۱۶ مورد (کمتر از ۱ درصد)، کودکان نه ساله یا کمتر بودند. براساس مشاهدات در چین، کرونا در کودکان با علائمی نظیر سرما خوردگی (تب، آبریزش بینی و سرفه)، درتعداد کمی از آنها علائم گوارش (استفراغ و اسهال) و در موارد بسیار نادری هم عوارض شدید عفونی گزارش شده است.

با توجه به بیماری‌های عفونی نظیر مرس و سارس در گذشته به‌نظر می‌رسد؛ این بیماری در میان کودکان شایع نبوده و احتمال کرونا در کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است. اگر کودکان دچار این عفونت شوند؛ علائم آن خفیف خواهد بود و به نسبت بزرگسالان کمتر در معرض ابتلا هستند.

تاثیر کرونا در کودکان

بیشتر بخوانید: کودکان در قرنطینه؛ خطر سلامت روان

آیا ارتباطی بین کاوازاکی و کرونا در کودکان وجود دارد؟

مدتی است در بریتانیا و ایالات متحده صحبت از تعدادی کودک است که به بیماری التهابی نادری دچار شده‌اند؛ که این بیماری را «پدیده جدیدی» مشابه بیماری عارضه شوک کاوازاکی توصیف کرده‌اند که معمولا کودکان زیر پنج سال را مبتلا می کند. علایم این سندروم نادر در میان کودکان عبارتند از: لکه های قرمز روی پوست، ورم غدد لنفاوی درگردن، خشکی و ترک لب‌ها.

آقای مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های عفونی در گفتگویی با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شایعه احتمال شیوع «کرونا کاوازاکی» در تمام گروه سنی اظهار کرد: « این بیماری عارضه جدیدی محسوب نمی‌شود و مختص کودکان است.»

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه بروز علائم جدید ناشی از همه‌گیری کرونا غیر معمول نیست و عارضه جدیدی شیوع نیافته است؛ تاکید کرد: «در تمام دنیا علائم برخی از مبتلایان به کرونا شبیه به عارضه کاوازاکی است و مردم به اشتباه تصور می‌کنند که بیماری جدیدی شیوع یافته است.»

پژوهشگران همچنان در حال تحقیق و پژوهش هستند و هنوز مشخص نیست که چه ارتباطی بین کاوازاکی و  COVID-19 وجود دارد.

آیا کرونا در کودکان از طریق واکسن آنفولانزا قابل پیشگیری است؟

به گزارش موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران، هنوز هیچ واکسنی جهت پیشگیری از بیماری کرونا ارائه نشده و بین تزریق واکسن انفلوانزا و عدم ابتلا به بیماری کرونا هیچ سند علمی وجود ندارد.

بهترین راه پیشگیری از بیماری کرونا در کودکان آموزش و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که عبارتند از: شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، استفاده از محلول های شست و شو بر پایه الکل، رعایت فاصله از افراد بیمار و مشکوک، عدم رفت و آمدهای غیرضروری در فضاهای عمومی، انجام واکسیناسیون و رعایت آداب سرفه و عطسه…

پیشگیری کرونا در کودکان

انتقال ویروس کرونا از طریق کودکان

کودکان ناقلان بسیار خوبی برای بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا هستند. آن‌ها در مقابل بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزا بسیار آسیب‌پذیر هستند ولی در صورت مبتلا شدن به کرونا علائم خفیفی را از خود بروز می‌دهند. سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا کودکان که علائم بیماری را ندارند و یا علائم بسیار خفیفی از بیماری کرونا دارند؛ می‌توانند این بیماری را به دیگران سرایت دهند؟

هنوز اطلاعات کاملی از اینکه تا چه حد افراد آلوده به ویروس که علائم بیماری را ندارند یا بیماری خفیفی دارند؛ می‌توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند در دست نیست اما به دلیل این‌که کودکان درکِ درستی از ویروس و روش‌های انتقال آن ندارند؛ می‌توانند یکی از گروه‌های اصلی انتشاردهنده ویروس بین افراد باشند. بنابراین دور نگه‌داشتن کودکان از افراد آلوده و نیز جلوگیری از حضور کودکان در جامعه در هنگام همه‌گیری، راهبرد مؤثری در مقابل گسترش این ویروس در جامعه است.

کرونا در کودکان و انتقال به دیگران

در کنار همه تلاش‌ها و راهکارهای پیشگیرانه‌ای که والدین در این روزها برای حفظ سلامتی جسمانی فرزندان خود انجام می دهند؛ یکی دیگر از نکات بسیار مهم حفظ سلامت روان کودکان در ایام قرنطینه و کاهش استرس در آنهاست که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد و آسیب‌های ناشی از آن را در کودکان به‌حداقل رساند.

منابع:

nihr.tums.ac.ir/Item/818

www.yjc.ir/fa/news/7352603

تصاویر: www.businessinsider.com

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره نحوه استفاده ماسک

سیستم ایمنی بدن؛ سربازهای دفاعی بدن در مقابل ویروس

بدون نظر!

نظر خود را به اشتراک بگزارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.