تاثیر شادی بر سلامتی

شادی

تاثیر شادی بر سلامتی افراد

شواهد فراوانی براین نکته دلالت دارند که شادی برای سلامتی بسیار مهم است. ازمیان شواهد اثبات کننده ی سودمند بودن شادی برای سلامتی، این واقعیت مطرح است که افراد شاد در مقایسه با افراد غمگین و افسرده، کمتر بیمار می شوند. در مطالعات علمی صورت گرفته برروی افراد شاد، کسانی که از زندگی خود راضی ترند و نگرش خوشبینانه دارند، کمتر نشانه های بیماری را گزارش می‌کنند و در ارزیابی های عینی هم مشخص می شود که در واقع کمتر بیمار می شوند.
در مورد احساس شادی، سه مولفه مجزا و در عین حال مرتبط با یکدیگر را می بایست مورد شناسایی قرار داد:
۱حضور نسبی هیجانات مثبت
۲فقدان و عدم حضور هیجانات منفی
۳رضایتمندی از زندگی
در مطالعات گوناگون، افراد شاد را با ویژگی های زیر تعریف می کنند:
اول آنکه از عزت نفس و احترام بالایی برخوردارند و خودشان را دوست دارند. در آزمون های عزت نفس با جمله هایی نظیر “من از با خود بودن لذت می برم” و “من ایده های خوبی دارم” کاملا موافق هستند. این افراد به اخلاقیات توجه بسیار دارندو عقلانی رفتار می کنند.
دوم آنکه افراد شاد احساس کنترل شخصی بیشتری را در خود احساس می کنند. آنها در انجام امور بیشتر به توانایی های خود می اندیشند تا به درماندگی و ناتوانی های خویش.
سوم آنکه افراد شاد خوش بین هستند. افراد خوش بین با این جملات موافقت کامل دارند که “وقتی با کار جدیدی روبرو می شوم، انتظار موفقیت در آن کار را دارم” . این افراد موفق تر، سالم تر و شادتر از افراد بدبین هستند.
چهارم آنکه افراد شاد برون گرا هستند و در ارتباط و همکاری با دیگران توانمندند. افراد شاد در مقایسه با افراد غمگین، چه در تنهایی و چه در حضور دیگران، احساس شادی می کنند و از زندگی خود و دیگران ، از زندگی در نواحی گوناگون شهری یا روستایی و یا اشتغال در مشاغل گوناگون انفرادی و اجتماعی به یک اندازه لذت می برند.
اما چگونه می توانیم شاد باشیم و شاد زندگی کنیم؟
یکی از راههای شاد زیستن، توجه بالغانه به کودک درون است. کودک نیازمند بازی و شادی و تفریح است، داشتن تفریحات لذت بخش به اقتضای سن و شرایط زندگی، به فرد شادی می بخشد. در هفته انجام یک الی دو فعالیت تفریحی که نیاز به خلاقیت دارد نه پول و مورد علاقه فرد است و در آن نشانی از دوست داشتن خود، وجود دارد، عزت نفس را بالا برده به میزان رضایت و شادی می‌افزاید.
دومین راه شاد زیستن، رفتار بالغانه با اطرافیان و افراد خانواده است. یعنی کنار آمدن و منصفانه رفتار کردن با آنها. رفتار بالغانه به طرف مقابل شأن و منزلت و به خود فرد احساس آرامش می دهد. برعکس رفتار والدانه یعنی امر و نهی، قضاوت، و توبیخ و سرزنش را به همراه دارد و باعث حس بدبینی و کدورت در طرفین می شود.رفتار بالغانه به فرد احساس کنترل شخصی بیشتری می دهد و باعث ایجاد ارتباط موثر با اطرافیان می شود.
سومین راه داشتن شادی در زندگی، هدفمندی است. یعنی داشتن یک برنامه ارزشمند روزانه، یا هفتگی و یا ماهانه و سالانه. این برنامه براساس نیاز و علایق و توانمندی های فرد است. افراد شاد درپی موفقیت های جدید هستند و انجام پروژه ها و برنامه های مفید به آنها حس شادی ، اعتماد به نفس و رضایتمندی می بخشد.
این تفکر که باید شاد باشیم تا بتوانیم زندگی رضایت بخش داشته باشیم، دقیقا برعکس است! باید زندگی را براساس پایه های رضایتمندی بنا کنیم تا شاد باشیم. فراموش نکنیم قرار نیست شاد زیستن ما باری باشد بر دوش دیگران!

بدون نظر!

نظر خود را به اشتراک بگزارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.