X

۸ مورد از معروفترین چرخ و فلک های دنیا

۸ مورد از معروفترین چرخ و فلک دنیا

اولین چرخ و فلک جهان در سال ۱۸۹۷ توسط یک آمریکایی ساخته شد. او این سازه را ساخت تا آمریکایی ها با فرانسوی هایی که سال قبل یعنی در ۱۸۹۶ در نمایشگاه جهانی پاریس با معرفی برج ایفل نظر همه دنیا را به خود جلب کرده بودند، رقابت کنند. ورودی این سازه غول پیکر که ساخت برخی از قسمت های آن رکورد بزرگترین آهنگری های تا آن زمان را در اختیار داشت، برای اولین بار در نمایشگاه جهانی شیکاگو به روی مردم گشوده شد.

این وسیله تفریحی دارای بیش از ۸۰ متر ارتفاع ، ۱۳ متر طول محور اصلی و ۷۱ تن وزن بود و با ۳۶ کابین که هرکدام از آنها ۴۰ صندلی داشت می‌توانست مجموعا ۶۰ نفر را در هر کابین سوار کند تا آنها جزو اولین کسانی باشند که لذت سوار شدن بر یک چرخ و فلک را تجربه می‌کنند.

در ادامه ۸ مورد از معروفترین چرخ و فلک های دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با وبلاگ ژوپیتر همراه باشید.

۱. آسیاب سنگاپور ( Singapore Flyer ) در کشور سنگاپور

این چرخ و فلک ۱۶۵ متری که به آسیاب معروف است ، تا سال ۲۰۱۴ بلندترین چرخ و فلک دنیا بود و هنوز هم توانایی این را دارد تا سالانه ۷.۳ میلیون نفر را سوار کند. ۲۸ کابین کپسول مانند با سیستم تهویه هوا، بیرون از ساختار حلقه آن نصب شده اند که باعث می‌شود مناظر اطرافش به خوبی از درون کابین قابل مشاهده باشند. یک دور سواری با این چرخ و فلک حدود ۳۲ دقیقه طول می‌کشد و شما در طول آن دیدی عالی نسبت به سنگاپور و خلیج مارینا خواهید داشت.

۲. ستاره ناچانگ ( Star of Nanchang ) در ناچانگ کشور چین

ستاره ناچانگ یک چرخ و فلک غول پیکر می‌باشد که دارای ۱۶۰ متر ارتفاع است. این سازه ۶۰ کابین دارد که هرکدام توانایی حمل ۸ نفر را دارند. یک چرخش کامل این سازه حدوداً ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

۳. ساعت کهکشانی ۲۱ ( Cosmo Clock 21 ) در یوکوهاما

ساعت کهکشانی ۲۱ یک چرخ و فلک غول پیکر است که یک نکته بسیار جالب در معماری ساخت خود دارد و آن این است که چرخش این سازه همزمان با بزرگترین ساعت جهان است.

۴. چرخ و فلک پارک پاسیفیک ( Pacific Park Wheel ) در سانتا مونیکای کالیفرنیا

تنها چرخ و فلک دنیا که با نیروی خورشید کار می‌کند و دیدی وسیع از سواحل جنوبی کالیفرنیا را از ارتفاع ۴۰ متری نسبت به اسکله سانتا مونیکا ارائه می‌کند. این سازه که ۲۶ متر ارتفاع دارد، در هر دقیقه ۲.۵ مرتبه به دور خود می‌چرخد.

۵. چرخ آسمانی نیاگارا ( Niagara Skywheel ) در شهر نیاگارای کشور کانادا

چرخ آسمانی ، بزرگترین چرخ و فلک کانادا استو موقعیتی منحصر به فرد برای لذت بردن از مناظر آبشار نیاگارا به وجود می‌آورد. این سازه ۵۳ متری که در نزدیکی آبشار نیاگارا قرار دارد، جدیدترین و هیجان انگیز ترین راه برای دیدن آبشارهای نیاگارا است. از این ارتفاع می‌توانید مناظر زیبایی از آبشار نعل اسب ، آبشار آمریکا و رودخانه و پارک نیاگارا را مشاهده کنید.

۶. چشم لندن ( London Eye ) ، شهرلندن در کشور انگلستان

شاید بتوان گفت که معروفترین چرخ و فلک دنیا در جنوب رودخانه تیمز ( Thames ) و در لندن قرار گرفته است. به طور متوسط ، چشم لندن در طول سال بازدید کنندگان بیشتری را از تاج محل و هرم بزرگ جیزه در مصر به خود جذب می‌کند. ۳۲ کابین موجود بر روی این سازه نماد ۳۲ بخش لندن می‌باشند که هرکدام به اندازه ۱۰۵۲۶۳۱ سکه یک پوندی وزن دارند. به علت خرافات ، کابین های این چرخ و فلک از شماره ۱ تا ۳۳ شماره گذاری شده اند و عدد ۱۳ به دلیل نحسی حذف شده است.

۷. چرخ و فلک واندر ویل ( The Wonder Wheel ) در جزیره کانوی شهر نیویورک

این چرخ و فلک که توسط چارلز هرمن ( Charles Hermann ) از کمپانی  Eccentric در سال های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ ساخته شده است، این سازه ۴۶ متر ، معادل یک ساختمان ۱۵ طبقه ، ارتفاع داشته و ۲۰۰ تن وزن دارد. همچنین دارای ۲۴ کابین است که ۱۶ عدد از آنها تاب می‌خورند و ۸ عدد از آنها نیز ثابت هستند. کابین های قابل تاب خوردن بر روی یک مسیر مارپیچ به سوی مرکز چرخ و غلک حرکت می‌کنند و بر اثر چرخش چرخ و فلک سر جایشان بر می‌گردند. هر کابین ظرفیت ۶ نفر را دارد و این چرخ و فلک در کل ۱۴۴ نفر را در خود جای می‌دهد.

۸. های رولر ( High Roller ) شهر لاس وگاس در کشور آمریکا

بلندترین چرخ و فلک جهان که با درخشندگی اش در کنار نوار لاس وگاس قرار دارد . این سازه ۱۶۷ متری ۲۸ کابین کروی دارد که هرکدام ظرفیت ۴۰ نفر را دارند و در شب با LED های رنگارنگ روشن می‌شوند.

 

 

 

 

ادمین وبلاگ:
پست های مشابه