خطرناکترین پیامدهای اضافه وزن کودک

وزن کودک

خطرناکترین پیامدهای اضافه وزن کودک

به عنوان پدر یا مادر، کمتر چیزی به اندازه‌ی غذا خوردن کودکمان و فربه بودن آن می‌تواند برایمان لذت بخش باشد. ولیکن باید حواسمان به اضافه وزن نامناسب کودک خود نیز باشد. به این دلیل که این موضوع می‌تواند خطرات و مریضی‌های زیادی نیز در آینده برای او به همراه داشته باشد. این موضوع توسط یک مدیریت خوب قابل پیشگیری است.
امروزه به طور تقریبی، یک کودک از هر چهار کودک درگیر اضافه وزن است. اگرچه خطرات اضافه وزن برای کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است، ولی به دلیل جلوگیری از مشکلات در زندگی آینده این کودکان، بهتر است هم اکنون به این مهم رسیدگی شود. وزن کودک موضوع مهمی است که بهتر است در راس توجه والدین قرار گیرد.

چه دلایلی باعث اضافه وزن در کودکان می‌شود؟

کودکان به دلایل متعددی درگیر اضافه وزن می‌شوند. از جمله دلایل کلیدی می‌توان به عوامل ژنتیکی، کمبود فعالیت‌های فیزیکی، الگوهای غذایی غیر سالم و یا مجموعه‌ای از این دلایل اشاره کرد. همچنین مشاهده شده است که در موارد نادری مشکلات هورمونی در کودک باعث این قضیه شده است. رژیم غذایی کودک و میزان فعالیت روزانه‌ی او نقش مهمی در تناسب وزن او بازی می‌کند. به عنوان مثال امروزه اکثر کودکان ساعات زیادی از روز را به تماشای تلویزیون می‌گذرانند.

بیماریهای مرتبط با اضافه وزن کودک

اضافه وزن کودک می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های خطرناکی از جمله موارد زیر افزایش دهد.

  • دیابت نوع ۲
  • فشار خون بالا
  • بیماریهای قلبی و سکته
  • سرطان
  • کبد چرب
  • بیماریهای کلیوی

چگونه بفهمیم که کودکمان اضافه وزن دارد یا خیر

دانستن یک عدد در رابطه با کودکمان می‌تواند کمک شایانی در جلوگیری از خطرات احتمالی آتی کند. آن هم شاخص توده‌ی بدنی ( BMI ) است.

 

شاخص توده‌ی بدنی ( BMI )

شاخص توده بدنی BMI مقیاسی برای اندازه گیری میزان چربی بدن و تناسب اندام بر اساس نسبت وزن به قد فرد است. این شاخص از طریق حاصل تقسیم وزن بر مجذور قد فرد محاسبه می‌شود. این شاخص در بین سالهای ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۲ توسط آدولف کوتله دانشمند بلژیکی ابداع شد به همین دلیل به آن شاخص کوتله نیز می‌گویند. در جدول زیر بازه‌های مختلف BMI را مشاهده می‌کنید. این شاخص آیتم مناسبی جهت کنترل وزن کودک است.

 

رده حدود BMI
دچار کمبود وزن شدید کمتر از ۱۶.۵
کمبود وزن از ۱۶.۵ تا ۱۸.۵
عادی از ۱۸.۵ تا ۲۵
اضافه وزن از ۲۵ تا ۳۰
چاقی کلاس یک از ۳۰ تا ۳۵
چاقی کلاس دو از ۳۵ تا ۴۰
چاقی کلاس سه بیش از ۴۰

 

 

 

بدون نظر!

نظر خود را به اشتراک بگزارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.